Millenniumi Földalatti Vasút a felszíni szakaszának megszüntetése (1973) előtt |
|
|
|
|
Alagút vége a Hősök terénél
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Aréna úti járműtelep
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Magyarország első vasbeton hídja
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
<<< >>> |
|
|
|
|
1-es pályaszámú kocsi
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
A Városligetben
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
86-os pótkocsi
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Állatkert megálló
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
<<< >>> |
|
|
|
|
Az újabb kocsik még a felszíni szakaszon
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Állatkerti út
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Az eredeti és a pótkocsik közti különbség jól kifejezi a két időszak eltérő építészeti stílusait. Az erdeti kocsik kecses stíluselemekkel voltak díszítve, a szocialista időkben készült pótkocsik viszont alig tértek el az egyszerű doboz formától. |
<<< >>> |
A 2-es metró üzembe helyezés előtt |
|
|
|
|
Ikeralagút építése
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Kihúzó építése a Déli pályaudvarnál
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Ötalagutas állomás építése
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
<<< >>> |
|
|
|
|
Próbafutás a Stadionok állomáson
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Próbafutás a felszíni szakaszon
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
- |
- |
<<< >>> |
2-es metró üzemeltetésének korai szakasza |
|
|
|
|
Blaha Lujza tér
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Pillangó utca
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Örs vezér tere
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Astoria
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
<<< >>> |
|
|
|
|
Széchenyi fürdő
az 1995-ös felújítás előtt
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Örs vezér tere
2 kocsis szerelvénnyel
Fotó: Kelecsényi Zoltán |
Pillangó utca
Fotó: Kelecsényi Zoltán |
- |
<<< >>> |
|
|
|
|
Moszkva tér
neonlámpák helyett itt még falfeliratokkal
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Moszkva tér
amikor a neonlámpák még működtek
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Stadionok
(Itt még Népstadion)
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Blaha Lujza tér
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Érdekesség, hogy még nem voltak neonlámpák az állomásokon, csak falra erősített feliratok. Reklámokkal szintén nem találkozhattunk a metró területén. |
<<< >>> |
3-as metró üzemeltetésének korai szakasza |
|
|
|
|
A 300. metrókocsi
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Peronzár a 3-as metró
Deák Ferenc téri bejáratánál
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Határ út
amikor a neonlámpák még működtek
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Pöttyös utca
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
<<< >>> |
|
|
|
|
Ferenciek tere
(Itt még Felszabadulás tér)
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Kőbánya-Kispest, Deák Ferenc tér
végállomás táblával
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Kőbánya-Kispest
az eredeti festéssel
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
Kőbánya-Kispest
egy kijárattal
Fotó: Kelecsényi Zoltán |
<<< >>> |
|
|
|
|
Árpád híd, egykori végállomás építése
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
A magyar gyártmányú szerelvény kiállítva
Fotó: Kelecsényi Zoltán gyűjteményéből |
- |
- |
<<< >>> |
Metró múzeum a Deák Ferenc téri állomásnál |
Megjegyzés: a fényképeket Orbán Péter készítette |
|
|
|
|
A múzeum bejárata |
Emléktábla Ferenc József látogatásáról |
A múzeum a földalatti Deák Ferenc téri felhagyott szakasza mentén kapott helyet |
Gizella tér, a Vörösmarty tér egykori díszcsempéi |
<<< >>> |
|
|
|
|
Jól megfigyelhető, hol ér véget az állomás |
Siemens és Halske gyártmányú motorkocsi |
A világ első földalatti vasútja a Londoni metró, amit 1863-ban adtak át |
2. kép: londoni pályaudvar, 3. kép: Paddingtoni földalatti vasút |
<<< >>> |
|
|
|
|
Az ún. Kiosk a Deák F. téren |
A földalatti építésének előzményei |
A 13-as pályaszámú motorkocsi |
Hátul: a földalatti felsővezeték helyett a plafonon elhelyezett sínekről szedte az áramot |
<<< >>> |
|
|
|
|
A földalatti kocsiainak terve |
Korabeli villamoshálózat
Fekete: üzemben lévő vonalak
Piros: engedélyezett vonalak
Szaggatott piros: engedélyezésre kért vonalak |
A nagykörúti főgyűjtő csatorna |
A kocsik áramszedőjének tartója |
<<< >>> |
|
|
|
|
A földalatti építése |
Kijárati csarnokok |
Felszíni szakasz és áramátalakítók |
Korabeli jelzőberendezés |
<<< >>> |
|
|
|
|
Alagútkeresztmetszet az Andrássy út mentén |
A Bajcsy-Zsilinszky úti állomás keresztmetszete |
A 19-es pályaszámú motorkocsi hátulról |
<<< >>> |
|
|
|
|
Mozdonyüzemű szerelvény terv |
Megnyitó az Artézi fürdő végéllomáson |
A földalatti régi és új nyomvonala |
Korabeli jegyek és bérletek |
<<< >>> |
|
|
|
|
A 20-as pályaszámú királyi kocsi modellje |
Faburkolatú motorkocsik, balra lent a királyi kocsi |
A földalatti megnyitója |
Korebeli kép a királyi kocsiról |
<<< >>> |
|
|
|
|
Forgóvázak modelljei |
Körút és sugárút (mai Andrássy út) terve |
Széchenyi Gyógyfürdő végállomás |
Alagútkeresztmetszet az Operánál |
<<< >>> |
|
|
|
|
Múzeumi összkép |
A motorkocsi és a pótkocsi csatlása |
81-es számú pótkocsi |
<<< >>> |
|
|
|
|
1920-as évek |
A Deák Ferenc téri (felhagyott) állomás lejárója a Kiosk elbontása után |
A földalatti üzemeltetése a 70-es és 40-es években |
A 84-es pályaszámú pótkocsi és egy motorkocsi modellje |
<<< >>> |
|
|
|
|
A földalatti felújítása |
Múzeumi plakátok és modellek |
Ganz csulkós szerelvény modellje |
Metróépítés |
<<< >>> |
|
|
|
|
A 2-es és 3-as metró szakaszainak átadási dátumai |
A metró kocsiai az 1942-es tervek szerint |
Múzeumi emléktárgyak |
81-717 és Ev típusú motorkocsik, korábban még eltérő festéssel |
<<< >>> |
|
|
|
|
A szovjet gyártmányú fúrópajzs modellje |
Emléktábla a 2-es metró első szakaszának átadásáról |
- |
- |
<<< >>> |