Szöveg és kép forrása: Metrowagonmash Nyrt.
A Budapesti metró M3 vonalán üzemeltett, első hat kocsiból álló prototípus szerelvénye felújításra és leszállításra került. A korszerűsített kocsik - a frissített külső megjelenésen túlmenően - alapvetően új szintű kényelmét biztosítanak mind az utazóközönségnek, mind a járművezetőnek, ezen felül olyan biztonsági rendszerekkel vannak ellátva, amelyek valamenynyi hatályos követelménynek és szabványnak megfelelnek. Korszerű megoldások, új modulok alkalmazása a kocsik és a hajtás villamos rendszerében a korszerűsítés során nemcsak a biztonságot és a megbízhatóságot javítja, hanem a gördülőállomány további működtetésével kapcsolatos fenntartási költségeket is csökkenti.
A korszerűsítésből adódóan a nagyjavítás során modern anyagokat építenek be, a kocsik vezérlő részében található legfontosabb egységek szerkezete jelentős tervezési változtatásokon ment keresztül, amelyeknek köszönhetően jelentősen meghosszabbodik a kocsi élettartama.
A korszerűsítés után a hat kocsiból álló szerelvények közbenső kocsijaiban nem lesz vezetőfülke, ahogy az az Ev3 típusú kocsikban volt, ennek köszönhetően megnő a szerelvény utasszállítási kapacitása.
A korszerűsített kocsik a következő típusjelekkel lesznek ellátva: 81-717.2K - vezérlőkocsi és 81-714.2K - közbenső kocsi.
Mindegyik kocsi egy-egy önálló járműnek tekinthető: a 81-717.2K típusú vezérlőkocsi, egy vezetőfülkével, a 81-714.2K típusú közbenső kocsi, vezetőfülke nélküli kialakítással. A vonat összeállításakor a 81-717.2K típusú kocsik a szerelvény elején és végén helyezkednek el. A 81-714.2K típusú közbenső kocsik száma a vonatban: négy, a teljes kocsimennyiség hat db.
A 81-717.2K vezérlőkocsi konstrukciójában beépített kezelőszervek és közlekedésbiz tonsági berendezések lehetővé teszik, hogy a vonat vezérlését egy járművezető végezze a vezérlőkocsi vezetőfülkéjéből. A vonat több motorkocsis rendszerben távvezérelt.
| Paraméter megnevezése | Paraméter értéke |
|---|---|
| Nyomtáv (mm) | 1435 |
| Minimális pályaívsugár az üzemeltetett pályaszakaszokon (m) | 250 |
| A szerelvény hossza (m) | 115,9 |
| Minimális pályaívsugár a kocsiszínbe vezető pályán (max. v = 10 km/h, m) | 60 |
| Minimális függőleges sugár, az emelkedők kezdetén (m) | 1500 |
| Maximális emelkedő (‰) | 45 |
| Energiaellátás egyenáramú harmadik sínről az áramszedőn mért feszültséggel (V) | 750+75-75 |
| Maximális vontatási feszültség (V) | 900 |
| Környező levegő hőmérséklettartománya | -25°C - +45°C |
| Környezeti levegő átlagos relatív páratartalma | Nyáron: 75% Télen: 85% |
| Paraméter megnevezése | Paraméter értéke |
|---|---|
| Tömeg, méretek, befogadóképesség | |
| Kocsi legnagyobb tömege utasok nélkül (t) | 34±3% |
| Kocsi hossza a csatlások homloksíkja között, legfeljebb (mm) | 19 512 |
| Kocsi szélessége, legfeljebb (mm) | 2694 |
| Utastér minimális belmagassága (mm) | 2160 |
| Ajtónyílás magassága (mm) | 1880 |
| Utastéri ajtók belső szélessége (szabad nyílásméret, mm) | 1250 |
| Vezetőfülke legrövidebb belső hosszmérete (mm) | 1440 |
| Vezetőfülke belmagassága (mm) | 2120 |
| Üres kocsi magassága a sínkoronától mérve, legfeljebb (mm) | 3670 |
| Forgóváz tengelytávolság (mm) | 12 600 |
| Alváz oldalsó hossztartó gerenda alsó övének magassága a sínkorona fölött (mm) | 961 |
| Üres kocsi csatlás tengelyének magassága a sínkorona felső síkjától mérve (mm) | 829±10 |
| A vonat utas-befogadó képessége (fő) | 5 fő/m² utassűrűségnél: 1094 4 fő/m² utassűrűségnél: 924 |
| Ülőhelyek száma (db) | 40 |
| Lehajtható ülőhelyek száma (db) | - |
| Mozgássérült és babakocsi helyek száma | 0 |
| Utasterhelés (70 kg álló utas tömeg és 90 kg csomaggal utazó ülő utas tömeg esetén, 5 fő/m² álló utassűrűség mellett) (kg) | 12 980 |
| A kocsi alvázára ható, hosszirányú statikus terhelés (kN) | Húzásra: 500 Nyomásra: 500 |
| Ülőhelyek száma a vonaton (db) | 256 |
| Kerékpár bruttó statikus terhelése a sínre, legfeljebb (kN) | 147 |
| Elméleti kerék-sín súrlódási együttható maximális értéke (μ) | 0,16 |
| Kerékpár bruttó statikus terhelése 70 kg álló utas tömeg és 90 kg csomaggal utazó ülő utas tömeg esetén, 5 fő/m² álló utassűrűség mellett (kN) | 115 |
| Maximális kerékátmérő a futókörön mérve (mm) | 783 |
| Minimálisan megengedett kerékátmérő üzem közben (mm) | 730 |
| Dinamikai jellemzők | |
| Konstrukciós sebesség (km/h) | 90 |
| Átlagos gyorsulás, legalább (m/s²) | 0,9 - 1,3 |
| Átlagos lassulás villamos fékezésnél, legalább (m/s²) | 0,9 - 1,3 |
| Átlagos lassulás vészfékezésnél (m/s²) | 1,2 - 1,3 |
| Gyorsulásváltozás a vészfékezés kezdetén (m/s³) | 1,0 |
| Gyorsulásváltozás üzemi gyorsulásnál/fékezésnél (m/s³) | 0,8 |
| Visszatáplálási (rekuperációs) feszültség (V) | 950 |
| Megnevezés | Mennyiség a kocsiban, db (a zárójelben: készlet) |
|---|---|
| Kocsiszekrény | 1 |
| 1. sz. forgóváz (első) | 1 |
| 2. sz. forgóváz (hátsó) | 1 |
| Vezérlőkocsi csatlás | 1 |
| Kocsik közötti kapcsolókészülék (csatlás) | (1) |
| Pneumatikus berendezések | (1) |
| Villamos berendezések | (1) |
| Villamos segédberendezések | 1 |
| Akkumulátor | 1 |
| Segédüzemi áramátalakító (inverter) | 1 |
| Félvezetős utastér világítás | (1) |
| Ellenőrző- és mérőműszerek, készülékek | (1) |
| Kocsi- és szerelvény csatlakozók, villamos vezetékek | (1) |
| Aszinkron hajtás berendezései | (1) |
| Mikroprocesszoros vezérlő és diagnosztikai rendszer | (1) |
| AVR vonatvezető rendszer | (1) |
| Digitális utastájékoztató és videómegfigyelő berendezés | (1) |
| Rádiós diszpécserkapcsolat | (1) |
| Önműködő tűzjelző- és tűzoltó rendszer | (1) |
| Vezetőfülke klímaberendezés | (1) |
| Utastér szellőztető rendszer | (1) |
| Megnevezés | Vezérlőkocsi | Közbenső kocsi |
|---|---|---|
| Vezetőfülke | Van | Nincs |
| Járművezetői szék | Van | Nincs |
| Italhűtő | Van | Nincs |
| Légkondicionáló berendezés | Van | Nincs |
| Légsűrítő | Nincs | Van |
| Páramentesítő | Nincs | Van |
| Utastéri szellőző ventilátor, db | 7 | 6 |
| Csatlás villamos csatlakozással | Nem | Igen |
| Utasbiztonsági beesésgátló, db | 2 | 4 |
| Kürt, fényszóró | Van | Nincs |
| AVR berendezés, antenna, fónikus kerekek | Van | Nincs |
| Vonali rádió | Nincs | 2 |
| Kerekesszékes utas számára kijelölt hely (az egyik közbenső kocsiban) | Nincs | Van |
| Menekítő ajtó és rámpa | Van | Nincs |