metro

Külföldi metrók: Ausztria | Bécs
Bécs | Brüsszel | Cleveland | Prága | Róma | Torino

Bécs metróhálózatának térképe

Bécs Ausztia fővárosa, lakossága 1,6 millió fő. Bécs metróhálózatának történelme a XIX. századba nyúl vissza. 1898- ban három Stadtbahn vonal épült. Ezeket később átalakították két metróvonallá (4-es és 6-os), és egy "Schnellbahn" elővárosi vasúttá. 1968-ban a város vezetősége úgy döntött, hogy kiépítenek egy kezdetleges metróhálózatot. Ez az 1-es, a 2-es félkör, amit részben megépített villamosalagútból alakítottak ki, és a 4-es vonalat tartalmazta. Karlsplatz nevű megállótól kezdtek építkezni, ahonnan az összes vonal kiidnult. Elsőként a Reumannplatz - Karlsplatz közötti és Heiligenstadt - Schottenring közötti szakaszokat adták át. 1982-re már mind a három vonal teljesen elkészült.

Bécs metróháúlózata több helyen lett régebbi közlekedési eszközökből (Stadtbahn, villamos) átalakítva. Ennek a maradványa, hogy sok helyen felszínre érkeznek a metrók. Emellett feljett villamoshálózat és Schnellbahn hálózat áll az utasok rendelkezésére.

2010-ig az 1-es vonal 5 új megállója, és a 2-es vonal 11 új megállója épül meg. A távlati tervek közt szerepel a 6-os vonal északi hosszabbítása, és az 5-ös vonal kiépítése. Az utóbbi minden bizonnyal a mai 2-es vonal alagútjának egy részét fogja igénybe venni.

Új Siemens V/v típusú járművek

Az egykori Bécsi Közlekedési Vállalat (Wiener Verkehrsbetriebe) 1998-ban egy 60 metrószerelvényre szóló keretszerződést kötött a Siemens/Adtranz/Elin konzorciummal. A szerződés szerint a metrószerelvényeknek egyenként hat kocsiból kell állniuk és teljes hosszukban átjárhatóknak kell lenniük. Az új szerelvények egy részét az U1-es és U2-es vonalak új szakaszaira szánták, másik részét pedig a 70-es években gyártott öreg szerelvények cseréjére kívánták felhasználni. 2000. márciusában a prototípust már a jogutód Wiener Linien cég vette át tetsztelésre (időközben az Adtranz céget a Bombardier magába olvasztotta). Először 2000. végén, az U3-as vonal új szakaszán szállított utasokat az új szerelvény. A közlekedési vállalat 2002. szeptemberében rendelte meg az első 20 szerelvényt, ezek 2005-2008. között érkeznek az osztrák fővárosba (az első jármű 2005. februárjában érkezett meg). (Stadtverkehr)

Nyomtáv: 1435 mm | Hosszúság: 111,2 m | Súly: 162,6 t | Ülőhely: 260 | Végsebesség: 80 km/h
Szöveg, térkép: Kovács Ádám; Képek: Kecskeméthy Attila