metro

Külföldi metrók: Csehország | Prága
Bécs | Brüsszel | Cleveland | Prága | Róma | Torino

Prága metróhálózatának térképe

Prága Csehország fővárosa, lakossága megközelítőleg 1,2 millió fő. A prágai metró az egyik legdinamikusabban fejlődő gyorsvasúti hálózat {a város méretéhez képest}.

A prágai metró tulajdonságai számos esetben megyegyeznek vagy hasonlítanak a budapestihez, például a szovjet gyártmányú szerelvények és az állomások egyes stíluselemeiben is, továbbá ne feledjük hogy az teljes hálózat ugyanazon a szovjet technológián épül.

Ha megfigyeljük az egyes szakaszok átadásainak időpontjait, akkor észerevehetjük hogy a budapesti metró építésével párhuzamban haladt a prágai metró építésének folyamata.

1974. május 9: Florenc - Kacerov
1978. augusztus 12: Nám. Míru - Dejvická
1980. november 07: Kacerov - Háje
1980. december 19: Nám. Míru - Zelivského
1984 november 03: Florenc - Nadrazí Holešovice
1985 november 02: Florenc - Smíchovské nádrazí
1987 július 11: Zelivského - Strašnická
1988 október 26: Smíchovské nádrazí - Nové Butovice
1990 július 04: Strašnická - Skalka
1990 november 22: Florenc - Ceskomoravská
1994 november 11: Nové Butovice - Zlicín
1998 november 08: Ceskomoravská - Cerný Most
1999 október 15: Hloubetín {új állomás}
2001 június 08: Kolbenova {új állomás}
2004 június 26: Nadrazí Holesovice - Ládví
2006 május 27: Skalka - Depo Hostivar

Míg a hetvenes évektől kezdve Budapesten csak két metróvonalat, addig Prágában hármat is építettek. A prágai metóhálózatot a mai napig bővítik újabb szakaszok átadásával {legfeljebb 4 év telt el két egymást követő szakasz átadása közt}.
Még az árvizek sem tudták megtörni a Prágaiak akaraterejét, sőt tüzijáték helyett inkább meghosszabbítottak egy villamosvonalat.
A metrókocsik esetében is párhuzamba hozható Budapesttel. A budapesti legöregebb Ev típusnak megfelelően Prágában Ecs közlekedik. Prágában a 81-717 típusú szerelvényeket korszerűsítették és a C vonalra új Siemens M1 Souprava szerelvényeket rendeltek. Ezek a szerelvények nem egyterűek, de mindenben megfelelnek korunk elvárásainak.
Budapesthez hasonlóan itt is volt kísérlet metrókocsi gyártásra, ennek típusjele R1 volt, míg az elmúlt években a Skoda gyár is foglalkozott a metrókocsi gyártással.
Érdekesség, hogy a prágai metró területén ma sincsenek reklámok.

Hasonló témájú ajánlott webhelyek

A prágai metró újabb szakaszainak építése: {Nadrazí Holesovice - Ládví} {Ládví - Letňany}
{Urbanrail.net angol nyelvű összefoglaló}

Szöveg, térkép: Kovács Ádám, Képek: Nagy Tamás