metro

81-717 és 81-717M típusú szerelvények
Siemens & Halske gyártmányú járművek | Ganz csuklós | Ganz P prototípus | Ev típusú járművek | 81-717 típusú járművek | Ganz Hunslet G2 prototípus | Alstom gyártmányú járművek
A 81-717-es típusú metró volt az első, aminek a típusát nem betűvel jelezték, hanem számmal. A 81-717-es típus a vezérkocsi, a 81-714-es a középkocsi, a 2-es utána azt jelenti, hogy magyarországi típus (mint az Ev-nél a v). Ezekben a szerelvényekben már neonlámpa volt. A szerelvényekben már nem gyúlékony belső borítás volt. A vontatómotor teljesítménye 110 kW, ami 90 km/h-s végsebességet tesz lehetővé, szóval nem lett gyorsabb mint az Ev, csak jobban gyorsul. A vonatok a K-Ny-i vonalon 70, az É-D-i vonalon 80 km/h-val roboghatnak. A vonatok 750 V egyenárammal táplálkoznak (legalábbis annyira van szükségük, de a fizika törvényei miatt 825 V-ot táplálnak a harmadik sínbe). Kocsinként két áramszedő lapát található mindkét oldalon, és természetesen egy kocsinak két forgóváza van.

A típusnak 4 különböző változata fordul elő nálunk: az első változat: 300-303, 3000-3007, a második változat: 304-329, 3008-3059, itt még nem tudtam semmi szemmel látható különbséget felfedezni, a harmadik változat: 330-358, 3060-3116, itt annyi szemmel látható különbség van, hogy a hangszóróknál más a borítólemez lyukasztása, ezen kevesebb luk van, és nagyobbak, mint az előző változatoknál, negyedik változat: 359-362, 3117-3122, ezeknek már dupla fényszórójuk van elöl. Az előző változatokban felváltva voltak a lámpák 1-2-1-2... neoncsővel, ennél a vátozatnál viszont 2-2-2-2... neoncső van az utastéri világításnál. 1998-ban két új szerelvényt vettünk, amik a 363-366 és 3123-3128 pályaszámtartományban vannak. Őket vízipóknak becézzük, mert hat fényszórójuk van. Az utastéri világítás modernebb lett, igaz a lámpák fele olyan hosszúak, mint a régi típusokban, tehát kétszer annyi neoncsövet kell cserélni. A neoncsövek száma itt is 2-2-2-2... Kapott FOK-GYEM-et, és Tarcsa Zsuzsa hangját. A kocsikon (az összes 81-7172/81-7142 típuson) kívül helyett kapott egy vörös-sárga-fehér lámpasor. A vörös azt mutatja, ha a vontatómotorok hiba miatt nem vontatnak (a kocsi sesés - se menet, se fék), a sárga a fékhenger nyomás alatti állapotában világít, a fehér nyitott ajtókat jelez. Végsebessége 100 km/h-ra nőtt, bár a próbapályán gyorsult volna tovább is. A kocsik 18,81 méter hosszúak, 2,67 méter szélesek, 3,662 méter magasak. Padlómagassága 1,18 méter. Tömege üresen 33 tonna. Legfeljebb 8 kocsit lehet összekapcsolni hivatalosan. 81-7172-ből 63 darab van, 81-7142-ből eredetileg 123 volt, 1-et selejteztek, 122 maradt, 81-7172M-ből négy darab, 81-7142M-ből hat darab gazdagítja a járműparkot.

Hasonló témájú ajánlott webhelyek

{A budapesti 81-es típusú metrókocsik felújításának műszaki - gazdasági vizsgálata}

Szöveg: Baranyi Péter; Jellegrajz: Kovács Ádám; Képek: Kelecsényi Zoltán