metro

Ev, Ev3 és Ev_A típusú szerelvények
Siemens & Halske gyártmányú járművek | Ganz csuklós | Ganz P prototípus | Ev típusú járművek | 81-717 típusú járművek | Ganz Hunslet G2 prototípus | Alstom gyártmányú járművek
Mivel a Szovjetúnióban már tapasztaltak voltak a metrókocsik gyártásában, ezért Magyarország a 60-as években onnan vette az első metrókocsikat. Természetesen akadtak problémák, többek között az, hogy a Szovjetunióban szélesnyomtávú volt a metró, így azt is át kellett alakítani a magyar nyomtávra (1435 mm). Az első szerelvényeket 1966-ban rendelte az ország, ezek a 100, 101, 102 és 103-as pályaszámú kocsik voltak. 1970 áprilisában álltak forgalomba a többi megvásárolt szerelvénnyel együtt (1972-ben még 36 db kocsi érkezett). A 100, 101, 102, 103, 104-es kocsik eltérőek a többitől. A 100, 101, 102 páyaszámú kocsiknál neonlámpák 1-1-1-1... neoncsővel, faszegélyléc körbe az ajtók és ablakok fölött, fehér kapaszkodó. A 103 -as pályaszámú kocsi csak a fekete kapaszkodóiban tér el az előzőektől. A 104 fehér kapaszkodóvalés a faszegély nélkül, a többi fabetét maradt. 105-től már fabetét nélkül ezüst kapaszkodókkal, és hagyományos villanykörtés lámpával (amit az alakja miatt "cicilámpáknak" becéznek) vannak ellátva. A 100-104-es szerelvény a Tamara becenevet kapta.

A kocsik az Ev nevet kapták, amiből az E a típusmegnevezés, a v Magyarország rövidítése. A kocsik végsebessége 90 km/h, a K-Ny-i vonalon 70, az É-D-i vonalon (ott csak Ev3-ak vannak) 80 km/h a sebességkorlátozás. A vonatokat 750 V mennyiségű egyenáram működteti (viszont a fizika törvényei miatt 825 V-ot táplálnak a harmadik sínbe). Kocsinként két áramszedő lapát található mindkét oldalon, és természetesen egy kocsinak két forgóváza van.

Később újabb szerelvényeket vett az ország, ezeket Ev3-nak nevezik. Erősebb motorral rendelkezik (66 helyett 72 kW-os), illetve a vezetőfülke mögött létrehoztak egy gardróbszekrényt, amiben mindenféle elektromos kütyü van (relék, kontaktorok, biztosítékok), így az Ev-kkel ellentétben a fülke kiért az első ajtóig, tehát egy kicsit kevesebb hely van benne (4-5 állóhellyel, bár hivatalos adatok szerint ugyanannyi állóhely van benne mint az Ev-ben, pedig nem egyforma az utastér alapterülete.

45 kocsit felújítottak 2000-2002 között, ezek az EvA típusnevet kapták. "Barbimetrónak" becézik a rózsaszín belseje miatt (bár csak két szerelvény belseje lett rózsaszín, a többi már törtfehér belső borítást kapott). A kocsikon kívül helyet kapott egy vörös-sárga-fehér lámpasor. A vörös azt mutatja, ha a vontatómotorok hiba miatt nem vontatnak (a kocsi sesés - se menet, se fék), a sárga a fékhenger nyomás alatti állapotában világít, a fehér nyitott ajtóknál. Kaptak elektronikus kijelzőt ( FOK-GYEM), a lámpákba energiatakarékos fénycsöveket csavartak be, amik mellesleg jóval több fényt adnak az eddigi 15-25 wattos izzóknál. A középkocsikból kiszedték a vezetőfülkét, ezáltal megnőtt az utastér 4 ülőhellyel és 8 állóhellyel kocsinként.

A FOK-GYEM mellé új bemondó hang is járt Szalóczy Pál helyett Tarcsa Zsuzsa kissé eltorzított hangját hallgathatjuk az új szerelvényeken. (A régi szerelvényeken se mindig Szalóczy Pál hangja szólt, először még Bőzsöny Ferenc hangját hallhattuk a metrókocsikban. Jelenleg viszont Szalóczy Pál hangjával csak a 3-as metrón találkozhatunk.

A 195-186-187-198-199-es szerelvény is kapott energiatakarékos fénycsöveket. Az Ev3-ak közül a 200-204-es és a 220-224-es kapott új izzókat. 225-östől fölfelé már nem szerelvényenként történt a neoncsövek becsavarása, (mert azok a 3-ason közlekednek) hanem kocsinként, így bonyolult lenne megállapítani, hogy melyik fénycsöves.

A kocsik 18,81 méter hosszúak, 2,67 méter szélesek és 3,66 méter magasak. Padlómagassága 1,18 méter. Tömege üresen típustól függően 32,1 és 33 tonna között mozog. Legfeljebb 7 kocsit lehet összekapcsolni hivatalosan. Felújítatlan Ev-ből most 45 db van, eredetileg 100 db volt, ebből 10-et selejteztek, 45-ből pedig EvA lett. Ev3-ból a mai napig megvan mind a 95 db.

Szöveg: Baranyi Péter; Jellegrajz: Kovács Ádám; Képek: Kelecsényi Zoltán, Orbán Péter