metro

A Siemens és Halske járművei a Millenniumi Földalatti Vasút vonalán
Siemens & Halske gyártmányú járművek | Ganz csuklós | Ganz P prototípus | Ev típusú járművek | 81-717 típusú járművek | Ganz Hunslet G2 prototípus | Alstom gyártmányú járművek

Három féle típusú, összesen 20 járművet rendeltek a Schlick-gyártól. A megnyitásra 10 motorkocsi készült el; valamennyi kocsi villamos berendezését a Siemens & Halske cég szállította.
A járművek jellegzetes formáját a hattyúnyakas hossztartójú alváz határozta meg. A kocsi mindkét végén - a kéttengelyű forgóvázak fölött - vezetőfülkét alakítottak ki. Az utastérben 28 ülő- és 14 állóhely volt, a jármű két oldalán egy-egy egyszárnyú tolóajtót létesítettek.
A kocsiszekrény az alvázról, az pedig a forgóvázakról leemelhető kivitelben készült.
A járművekbe forgóvázanként 1-1 villamos motort építettek, amelyek a szélső tengelyeket hajtották. Üzemi fékként villamos ellenállásfék szolgált, a kocsikat a futó kerekekre ható orsós kézifék rögzítette. A járművekbe levegővel működő berendezést nem építettek.
A kocsik padlószintje mindössze 4500 mm-rel volt a sínkorona fölött, a járművek szerkezeti magassága - áramszedő nélkül - 2600 mm volt.
Az 1-10 pályaszámú kocsik lemezburkolatot, BVVV szerinti (sárga) színezést kaptak. Forgóvázaikba LDo típusú, 16LE teljesítményű motort építettek, a hajtást Gall-lánccal oldották meg. Ezeken a kocsikon automatikus kapcsolóberendezést létesítettek. A kocsik ütközők közti hossza 11 100 mm, a szekrény hossza 10 370 mm, szélessége 2130 mm volt.
A 11-20 pályaszámú motorkocsik amerikai fenyőfa borítást, BKVT (barna) színt kaptak. Motorjuk B 22/30 típusú, 20 LE teljesítményű gép. Különlegessége, hogy a motor forgórészét közvetlenül a jármű tengelyére szerelték. A 11-19 pályaszámú kocsik ütközők közötti hossza 11 120 mm, a szekrény hossza 10 470 mm, szélessége2145 mm volt.
A 20-as pályaszámú kocsit különleges figyelemmel kísért vendégek utaztatására szánták. Az „udvari” vagy „királyi” kocsi egyedien díszített utastérrel, oldalanként 2 egyszárnyú tolóajtóval épült. A két - különböző futókör-átmérőjű - kerékpárral szerelt forgóváz túlnyúlt a kocsiszekrényen. E kocsi ütközők közötti hossza 12 370 mm, a szekrény hossza 10 450 mm volt.

Hasonló témájú ajánlott webhelyek

{A FAV régi kocsijai - bővebb leírás}

Szöveg: Bodnár Árpád-Gyulai Géza