Alstom gyártmányú szerelvények | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Siemens & Halske gyártmányú járművek | Ganz csuklós | Ganz P prototípus | Ev típusú járművek | 81-717 típusú járművek | Ganz Hunslet G2 prototípus | Alstom gyártmányú járművek | ||||||||||||||||
Budapest vezetősége a 2-es metró felújítása és a 4-es metró építése kapcsán közbeszerzési tendert hirdetett ki az új metrószerelvények beszerzésére. A 2-es metró vonalára 22 szerelvényt a 4-es metró első szakaszára 15-öt, majd a Borsnyák térig való megépítés után újabb 7 szerelvényt szánnak.
A tenderben a következő cégek vettek részt:
Budapesthez talán a Siemens állhatna a legközelebb, hiszen számos alkalommal szállítottak már városunkba jelentős mennyiségű járművet, több kevesebb sikerrel. A Metrovagonmash járművei is bejárták a budapesti metró vonalait. Ki ne ismerné a jellegzetes kék színű orosz gyártmányú metrókocsikat, amelyek nem csak Budapesten, de Kelet-Európa számos nagyvárosában is közlekednek. A beszerzés során felvetődött, hogy felsővezetékes szerelvényket vásároljanak, így a 2-es metrót össze lehetne kötni a gödöllői hévvel. A tender feltételei azonban nem lettek megváltoztatva, így a két vonalat a közeljövőben valószínűleg nem kötik össze. A 2-es metró és a gödöllői hév felújítása mellett alacsony pluszköltséggel ezt a projektet is meg lehetett volna valósítani. Ezt támasztja alá az 5-ös metró terve is, miszerint a Szentendrei, a Csepeli és a Ráckevei HÉV vonalakat egy belvárosi alagút (Kaszásdűlő és Boráros tér között) beiktatásával kötnék össze. A 2-es metróra szánt szerelvények 100 méteresek lesznek, mivel az Örs vezér terén korábban biztonsági okokból áthelyezték az ütközőket, így a peron melletti igénybevehető pálya mérete 120-ról 110-re csökkent. A 3-as metró vonalán ma is 120 méteres (a hat kocsi együttvéve) szerelvények közlekednek. A 4-es metróra szánt szerelvények pedig csak 80 méteresek lesznek (az állomások kis mérete miatt). Az új járművek csöndesek és energiatakarékosak lesznek, a gyorsításkor felvett energiát képesek lesznek fékezéskor a pályába visszatáplálni. Nyári időszakban klímaberendezés is működni fog rajtuk, az utasok a járműből is tudnak beszélgetést kezdeményezni a vezetővel. A metró és a peron közti rés 6 cm-re csökken, így a kerekesszékesek is könnyebben utazhatnak a metrón {természetesen a megépülő lifteket is igénybe véve}. A metró elejének stílusáról internetes szavazást tartott Budapest vezetősége. A harmadik típus nyerte el legjobban a szavazók tetszését {bár a szavazás elején jelentős csalások is történtek}, ez a stílus hordozza magában legjobban a földalattin közlekedő Ganz csuklós járművek formaelemeit, például a középre helyezett lámpákat. | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Szöveg: Kovács Ádám; Képek: Alstom |
||||||||||||||||