metro

Alstom gyártmányú szerelvények
Siemens & Halske gyártmányú járművek | Ganz csuklós | Ganz P prototípus | Ev típusú járművek | 81-717 típusú járművek | Ganz Hunslet G2 prototípus | Alstom gyártmányú járművek
Budapest vezetősége a 2-es metró felújítása és a 4-es metró építése kapcsán közbeszerzési tendert hirdetett ki az új metrószerelvények beszerzésére. A 2-es metró vonalára 22 szerelvényt a 4-es metró első szakaszára 15-öt, majd a Borsnyák térig való megépítés után újabb 7 szerelvényt szánnak.
A tenderben a következő cégek vettek részt:
  • Alstom (francia)
  • Ansaldobreda (olasz)
  • Bombardier (francia)
  • CAF (spanyol)
  • CSR (kínai)
  • Metrovagonmash (orosz)
  • Rotem (dél-koreai)
  • Siemens (német)

Budapesthez talán a Siemens állhatna a legközelebb, hiszen számos alkalommal szállítottak már városunkba jelentős mennyiségű járművet, több kevesebb sikerrel. A Metrovagonmash járművei is bejárták a budapesti metró vonalait. Ki ne ismerné a jellegzetes kék színű orosz gyártmányú metrókocsikat, amelyek nem csak Budapesten, de Kelet-Európa számos nagyvárosában is közlekednek.
Ezzel szemben a tendert az Alstom nyerte. A tervezetük leginkább a varsóban közlekedő metrókocsikhoz hasonlítható. Varsóban ugyancsak orosz technológiával épült metróvonal található, régebben csak orosz gyártmányú szerelvények közlekedtek rajta, haslonlóan a budapesti metróhoz. Az Alstom cégnek így már van tapasztalata az orosz gyártmányú metróvonalakhoz való járműtervezésben.

A beszerzés során felvetődött, hogy felsővezetékes szerelvényket vásároljanak, így a 2-es metrót össze lehetne kötni a gödöllői hévvel. A tender feltételei azonban nem lettek megváltoztatva, így a két vonalat a közeljövőben valószínűleg nem kötik össze. A 2-es metró és a gödöllői hév felújítása mellett alacsony pluszköltséggel ezt a projektet is meg lehetett volna valósítani. Ezt támasztja alá az 5-ös metró terve is, miszerint a Szentendrei, a Csepeli és a Ráckevei HÉV vonalakat egy belvárosi alagút (Kaszásdűlő és Boráros tér között) beiktatásával kötnék össze.

A 2-es metróra szánt szerelvények 100 méteresek lesznek, mivel az Örs vezér terén korábban biztonsági okokból áthelyezték az ütközőket, így a peron melletti igénybevehető pálya mérete 120-ról 110-re csökkent. A 3-as metró vonalán ma is 120 méteres (a hat kocsi együttvéve) szerelvények közlekednek. A 4-es metróra szánt szerelvények pedig csak 80 méteresek lesznek (az állomások kis mérete miatt).
Az újdonság a metrókocsikban, hogy egyterűek, azaz teljesen átjárhatóak lesznek, a 2-es metró vonalán a jelenlegi két vezető helyett csak egy, a 4-es metró vonalán pedig robotpilóta fogja irányítani a szerelvényeket. Természetesen a 4-es metróra szánt járművekben is lesz egy felügyeleti személy.

Az új járművek csöndesek és energiatakarékosak lesznek, a gyorsításkor felvett energiát képesek lesznek fékezéskor a pályába visszatáplálni. Nyári időszakban klímaberendezés is működni fog rajtuk, az utasok a járműből is tudnak beszélgetést kezdeményezni a vezetővel. A metró és a peron közti rés 6 cm-re csökken, így a kerekesszékesek is könnyebben utazhatnak a metrón {természetesen a megépülő lifteket is igénybe véve}.

A metró elejének stílusáról internetes szavazást tartott Budapest vezetősége. A harmadik típus nyerte el legjobban a szavazók tetszését {bár a szavazás elején jelentős csalások is történtek}, ez a stílus hordozza magában legjobban a földalattin közlekedő Ganz csuklós járművek formaelemeit, például a középre helyezett lámpákat.
A metrókocsikat a metróvonalak színének megfelelő csík fogja díszíteni.

szerelvények színezése a 2-es metró vonalán ...és a 4-es metró vonalán
A harmadik stílushoz hasonlóan ez a tervezet a kisföldalatti járműveinek stíluselemeit hordozza magában
A francia Alstom Citadis típusú villamosok stíluselemeit magában hordozó formaterv
A nyertes formaterv
Szöveg: Kovács Ádám; Képek: Alstom