A 2-es metróvonal az Örs vezér téri végállomástól kiindulva a Kerepesi út déli oldala mellett, felszínen, közel vízszintes fekvésben vezet a Pillangó utcai állomásig. A vonal az állomást elhagyva, 800 m-es sugarú ívvel balra fordul és 30‰-es lejtőn, kétvágányú keretalagútban ereszkedik a felszín alá. A MÁV ceglédi vonalát a felszín alatt keresztezve 400 m-es sugarú ellenívekkel, közel vízszintes fekvésben vezet a vonal a Stadionok állomás felé. Az állomás előtt 300, illetve 250 m-es sugarú ellenívek találhatók.
A Stadionok állomás után a felszín alatti vezetés mélyvezetésbe megy át. A vágányok eltávolodnak egymástól és 20-30‰-es lejtővel, külön-külön alagútban vezet a Keleti pályaudvar felé.
A vonal áthalad a MÁV Keleti pályaudvarának vágányai alatt és 1000 m-es sugarú ívvel éri el a 3‰-es lejtőben fekvő Keleti pályaudvar metróállomást. A 3‰-es lejtő az állomás előtt kb. 300 m-rel kezdődik és a Blaha Lujza téri állomásig tart.
A Keleti pályaudvari metróállomás után az alagutak 400 illetve 600 m-es sugarú ívvel fordulnak a Rákóczi út alá. A 3‰-es esésben fekvő Blaha Lujza téri állomást 1000 m-es sugarú ívvel ismét kisebb irányváltoztatás követi az Astoria állomás felé. A Blaha Lujza tér és az Astoria állomásközben található a vonal egyetlen indító-fékezőlejtőkkel épült szakasza. Itt az állomásokból 30-30‰-es lejtővel kialakított esések révén az állomásköz közepén egy mélypont alakult ki.
Az Astoria és a Deák téri állomás között 400 m-es sugarú, 10-13‰-es esésű, jobb irányú ív fekszik a Városháza épülettömbje alatt. A Deák téri állomás egyenes szakaszát elhagyva a vonal változatlan eséssel a Szabadság tér felé folytatódik és egy 400 m-es sugarú bal irányú ívvel fordul a Duna felé. A vonal vízszinteshez viszonyított legmélyebb pontja a Kossuth Lajos tér felé haladva, a Deák tér állomástól mintegy 200 m-re helyezkedik el. Ettől a mélyponttól enyhe, 3-5‰-es emelkedés következik, s ebben fekszik a Duna bal partjánál lévő Kossuth Lajos téri állomás.
A vonal az állomást követően a Duna alatt vezet át, és egy 500 m-es sugarú jobb irányú ívvel éri el a Duna jobb partjánál elhelyezett Batthyány téri állomást, illetve annak egyenes szakaszát. A vonal Batthyány téri állomást elhagyva keresztezi a Batthyány és a Csalogány utca vonalát, majd az Erőd utca környékén kezdődő 400 m-es sugarú ívvel fordul a Széna tér, illetve a Moszkva tér alá. A Batthyány téri állomástól 500 m-re - topográfiai viszonyokat követve - erős, 30‰-es emelkedő következik. A Moszkva téri állomás 3‰-es emelkedőben fekszik és ez az emelkedő az állomást követően még 300 m hosszban tart.
A Moszkva téri állomás után 350 m-es sugarú ívvel, 30‰-es emelkedővel fordul a vonal a Déli pályaudvar felé. Áthalad a Krisztina körút nyugati oldalánaképületei és a Magyar Jakobinusok tere alatt és befut a nyugati végállomásra, a Déli pályaudvarra.
A 2-es metróvonal főbb jellemzői
A forgalmi vágányok építési hossza (km)
10,3
Az alagúti szakasz hossza (km)
8,9
Az állomások száma
11
Átlagos állomástávolság (m)
1 000,9
Legrövidebb állomásköz (m)
598
Leghosszabb állomásköz
1 775
Napi üzemidő
4.30-23.10
Legnagyobb szállítási kapacitás (utas/h/ir)
23 000
Legnagyobb szállítási teljesítmény (utas/h/ir)
15 656
Napi utasszám (munkanapokon)
451 627
Legnagyobb forgalmú állomás napi utasforgalma (fő)
77 521
Legnagyobb forgalmú állomás csúcsórai utasforgalma (felszállók)
11 297
Motorkocsi állomány
135
A legkisebb követési időköz (sec)
140
A legnagyobb követési időköz (perc)
15
Mozgólépcsők
36
A legnagyobb állomási mélység (m)
38,4
A vontatási áramtalanítók száma
7
A főszellőző ventillátorok száma
18
A főszennyvíz kiem. száma
47
A vontatás üzemi feszültsége
825 V
A járműtelepek száma
1
Csúcsidőben közlekedő vonatok száma
18+1
Talajviszonyok
Budapest legrégibb kőzetei a triász korban keletkeztek. Ekkor a várost és az ország területét nagyrészben tenger borította. A későbbi földmozgások, az erózió, a tenger időszakos visszahúzódásai, majd ismételt előnyomulásai különböző üledékek felhalmozódását idézte elő.
Tengeri lerakódás képződménye pl. a Gellért-hegy, amely nagyrészt dolomitból áll. A Duna vonalában az orogenetikus (hegységképző) mozgások következtében egy hatalmas törésvonal húzódik, így ugyanez a dolomitréteg a pesti oldalon a Városligetnél 800 m mélységben található meg.
A metróalagutak ennél fiatalabb korú kőzetekben fekszenek.
A kelet-nyugati vonalon a legidősebb az eocén korú budai márga, ami 50-60 millió évvel ezelőtt keletkezett. Az alagutak a Vérmező alatt és a déli pályaudvari mélyállomásnál helyezkednek el ebben a kőzetben. Ez is tengeri lerakódás képzédménye. A márgában nagy mennyiségű víz jelentkezik, ami karsztvíz eredetű. A karsztvíz a mészkőhegységek repedéseit és a koldott mészkő üregeit kitöltő víz.
A Vérmező után a Batthyány és Kossuth téren keresztül az Astoriáig az alagutak a mintegy 30-40 millió éves oligocén korú „kiscelli” agyagban fekszenek. Ez is tengeri lerakódás következménye. Ez a talajréteg kedvező az alagútépítésre. Helyenként meszes márga- és homokos talajok is előfordulnak. Néhány helyen metánszivárgást is észleltek (Batthyány tér közelében).
A beékelődött meszes rétegeket csak robbantással lehetett fejteni, ami nehézségeket okozott a pajzsod alagútépítésnél. Az Astoria után a Blaha Lujza és Baross téren át a mélyvezetésű szakasz végéig az alagút miocén korú, mintegy 15-30 millió éves agyagrétegben halad. A tenger ebben a korban ismét előrenyomult. Az üledékekben homokerek találhatók, ami a tenger partközeli eredetére utal. Vulkáni tufa- és tufirétegek is előfordulnak. A tenger gyakori partingadozásai miatt sekélyvízi laguna és mocsári eredetű üledékek váltják egymást. Az éghajlat ebben az időszakban szubtrópusi volt, így a kőzetben az arra jellemző állatmaradványok találhatók meg. Ez az agyag kevésbé vízzáró és kevésbé állékony. Az építést csak levegőtúlnyomás védelmében lehetett végrehajtani. Így sikerült a talajvizeket távoltartani.
Egyes helyenen, így pl. a Blaha Lujza tér környékén az Ős-Duna maradványai voltak megtalálhatók 25-30 m mélységben. Itt igen változó homokos rétegek szakítják meg az agyagrétegeket, folyós homok- és iszaprétegek fordulnak elő.
A 2-es metróvonal hossz-szelvénye
Utasperon
Magasságok: Af (m)
Az állomás neve
Szélesség (m)
Mélysgég a felszín alatt (m)
Vágánytengelytávolság (m)
Kijáratok száma
Mozgólépcsők száma
Felszín
Állomásperon
Déli pályaudvar*
3,20
25,32
23,75
1
3
124,00
98,68
Moszkva tér
3,70
38,40
23,75
1
4
124,70
86,30
Batthyány tér*
4,15
30,78
20,70
1
4
104,50
73,72
Kossuth Lajos tér
4,20
34,53
20,70
1
3
107,00
72,47
Deák Ferenc tér*
3,10
37,85
22,60
2
2x3
106,75
68,90
Astoria*
5,40
29,70
24,04
1
3
105,40
75,70
Blaha Lujza tér*
3,20
26,35
22,60
1
4
104,15
77,80
Keleti pályaudvar*
3,10
28,30
22,60
1
3
109,00
80,70
Stadionok
7,85
4,71
25,50
2
-
115,60
110,89
Pillangó utca
3,00
-
3,87
1
-
117,90
119,04
Örs vezér tere
3,9-17,7
-
6,8-20,7
1
-
119,35
120,45
Megjegyzés:
* Gyalogos aluljáróba csatlakozó állomások (6 db)
A felszínre vonatkozó magassági adatok az állomásjáratok közelében fekvő gyalogosjárdák Af magasságait jelölik
Szöveg: Bata István; Képek: Orbán Péter, Friedl Ferenc; Térkép, ábra: Kovács Ádám