A vonal felszínen épült végállomása Kőbánya-Kispest; itt kapcsolódik a Kőér utcai járműtelephez, melynek közvetlen vágánykapcsolata van Kőbánya-Kispest MÁV állomással.s
A vonal a középperonos állomást elhagyva, északnyugati irányba 1.288 m hosszú szakaszon a felszínen halad, majd a felszíni szakaszról 28‰-es eséssel éri el a felszín alatt fekvő Határ úti állomást. Az állomás háromvágányos, mivel a távlati tervek szerint innen ágazik ki a Kispest - Pestszentlőrinc - Ferihegyi repülőtér felé vezető vonal.
A Határ úti állomás után a felszín alatt fekvő vonal 500 m sugarú ellenívekkel keresztezi az Üllői utat. A keresztezés után a vonal az Üllői út délnyugati oldalán vezet tovább a Pöttyös utcai, majd az Ecseri úti közvetlenül felszín alatti /egyes mélységű/ szélsőperonos állomáson keresztül.
Az Ecseri úti állomást elhagyva a vonal 300 m-es és 1200 m-es sugarú ellenívekkel az Üllői út vonalába fordul és az út tengelyében halad át a budapest-hegyeshalmi vasútvonal Üllői utat keresztező hídja alatt. Ez után a vonal 13300 és 700 m-es sugarú ellenívekkel az Üllői út északkeleti oldalán a Népliget széle mellett 11‰-es eséssel vezet a másfeles mélységben fekvő Népliget állomás felé. Az állomás szélsőperonos és 5‰-es esésben fekszik. A vonal ezután 10,8‰-es esésű szakasszal csatlakozik a Nagyvárad tér állomáshoz, mely másfeles mélységű, középperonos; vágányzata vonatvisszafordításra és - tárolásra alkalmas.
A vonal az állomást elhagyva a volt Ludovika Akadémia beépítetlen területe alatt kétvágányú keretalagútban halad a Ludovika térig. A tér után a város sűrűn beépített területe felé haladva a vonal két körszelvényű, 31‰-es lejtésű mélyvezetésű alagútban éri el a középperonos, kisméretű ötalagutas Klinikák állomást.
A Klinikák állomástól a vonal az Üllői út alatt ismét 31‰-es lejtésben vezetve éri el a középperonos, nagyméretű ötalagutas Ferenc krt-i mélyállomást. A Ferenc körút és a Kálvin tér között a vonal 550 m sugarú ellenívekkel vezet a Kálvin tér irányába, majd a Kecskeméti utca alatt folytatódik. A Kálvin téri állomás középperonos, kisméretű hatalagutas. Az állomást a vonal a Kecskeméti utca és a Károlyi Mihály utca iránytörése miatt 450 m-es sugarú, jobb irányú ívvel követi. Ehhez csatlakozik a Ferenciek tere állomás egyenes szakasza, mely a Kossuth Lajos utca vonaláig tart. A Ferenciek tere álomás középperonos, nagyméretű ötalagutas.
A Kossuth Lajos utca után a vonal újabb jobb irányú ívvel a Deák Ferenc tér és a Bajcsy Zsilinszky út felé, az eddigi északnyugati irányból északi irányba fordul. A vonal a Ferencek tere és a Deák tér között 11‰-es emelkedőben haladva éri el a Deák téri állomást.
A vonalszakasz
az üzembehelyezés időpontja
forgalmi hossz /km/
építési hossz /km/
állomások száma
Deák F. tér - Nagyvárad tér
1976. 12. 31.
3,7
4,7
6
Nagyvárad tér - Kőbánya-Kispest
1980. 03. 29.
4,7
4,5
5
Deák F. tér - Lehel tér
1981. 12. 30.
2,3
2,4
3
Lehel tér - Árpád híd
1984. 11. 05.
1,7
1,8
2
Árpád híd - Újpest-Központ
1990. 12. 14.
3,9
3,9
4
Összesen
16,3
17,3
20
A Deák téri állomás középperonos, nagyméretű ötalagutas, vonatfordításra kiépített vágánykapcsolattal. A fordítóvágány folytatásaként épült meg a 3-as vonalat a 2-essel összekötű ún. üzemi összekötő alagút is. Az állomás közvetlen átszálló kapcsolatot létesít a 2-es vonallal és a kisföldalattival is. A mélyállomás szerkezete úgy épült meg, hogy az állomásperon északi végéből második kijáratként mozgólépcső lejtakna építhető a József Attila utca irányába is. Ennek megépítése ma már reménytelen.
A Deák téri állomás után a vonal egyenes szakasszal éri el az Arany János utcai, kisméretű ötalagutas, középperonos, mintegy 25 m mélységben fekvő állomást. A vonal az Alkotmány utcáig egyenesen folytatódva a Bajcsy Zsilinszky út nyugati oldala alatt vezet, majd 300 m-es jobb irányú ívvel éri el a Nyugati teret. A Nagykörút és a Katona József utca között helyezkedik el a Nyugati pályaudvar metróállomás, mely középperonos, kétkijáratos, az ötalagutas állomástípus továbbfejlesztett, máshol még nem épült változata.
A vonal a Nyugati pályaudvar metróállomást elhagyva 30‰-es emelkedővel éri el a Radnóti Miklós utca vonalát. Innen az alagutak 2000 m-es, illetve 1000 m-es ívvel közelítik meg egymást és a Csanády utca torkolatát elhagyva a Lehel tér nyugati oldala mellé fordulnak. A körszelvényű alagutak a Lehel téri templomnál egy ún. pajzskamra műtárgyba érkeznek. Ettől a műtárgytól kezdve a vonal egy négyszög keresztmetszetű , kétvágányú, felszín alatti alagútban vezet tovább észak felé.
A Lehel téri állomás az Alig utca - Ipoly utca között helyezkedik el; másfeles mélységben fekszik , kétkijáratos, középperonos. Vágányelrendezése vonatfordításra alkalmas. A 3-as vonal a Lehel téri állomást elhagyva, másfeles mélységben vezet észak felé és ebben a mélységben éri el a szélsőperonos Dózsa György úti állomást. Az állomást elhagyva 12‰-es emelkedővel éri el a vonal a szélsőperonos, egyes mélységű Árpád híd állomást, melynek vágányrendezése vonatfordításra és -tárolásta alkalmas. A vonal a Váci utat követve, északi irányban haladva egyes mélységben éri el a Forgách utcai, szélsőperonos, kétkijáratos állomást.
A Forgách utcát elhagyva a vonal 20‰-es emelkedéssel, majd 20‰-es lejtővel felülről keresztezi a Rákos patakot, s halad az egyes mélységű, szélsőperonos Gyöngyösi utcai állomásig, A vonal az állomást elhagyva, 2000 m-es ellenívekkel kelet felé, az Árpád út irányába fordulva 30‰-es emelkedővel éri el az Újpest-Városkapu nevű metróállomást, mely egyes mélységű, szélsőperonos és közvetlen átszállókapcsolatot létesít a MÁV esztergomi vonalának Újpest megállóhelyével. A vonal a metróállomást elhagyva újabb jobb irányú ívvel és 10‰-es lejtővel az Árpád út alatt vezet tovább Újpest-Központ állomás felé, amely a működő vonal másfeles mélységű, egykijáratos, ideiglenes végállomása; vágányelrendezése vonatfordításra alkalmas.
A 3-as metróvonal főbb jellemzői
A forgalmi vágányok építési hossza (km)
17,39
Az alagúti szakasz hossza (km)
15,5
Az állomások száma
20
Átlagos állomástávolság (m)
866,3
Legrövidebb állomásköz (m)
469
Leghosszabb állomásköz
1 753
Napi üzemidő
4.30-23.10
Legnagyobb szállítási kapacitás (utas/h/ir)
28 200
Legnagyobb szállítási teljesítmény (utas/h/ir)
Napi utasszám (munkanapokon)
626 179
Legnagyobb forgalmú állomás napi utasforgalma (fő)
75 976
Legnagyobb forgalmú állomás csúcsórai utasforgalma (felszállók)
9 792
Motorkocsi állomány
252
A legkisebb követési időköz (sec)
150
A legnagyobb követési időköz (perc)
15
Mozgólépcsők
49
A legnagyobb állomási mélység (m)
28,2
A vontatási áramtalanítók száma
15
A főszellőző ventillátorok száma
65
A főszennyvíz kiem. száma
170
A vontatás üzemi feszültsége
825 V
A járműtelepek száma
1
Csúcsidőben közlekedő vonatok száma
29+2
Talajviszonyok
Az észak-déli vonalon a Nyugati tértől a Deák Ferenc téren át a Kecskeméti utcáig az alagút kiscelli agyagban fekszik. Innen a Nagyvárad térig miocén korú réteg fordul elő. Az Üllői úton a Könyves Kálmán körúttól kezdve a burkolat alatti alagút pannon korú rétegben halad. Ez igen sűrűn változó agyag- és homokrétegek egymásutánjából áll. Ebben a korban a tenger beltengerré, majd későtt tóvá, mocsárrá alakult át, és a terület kiemelkedett.
A talajvízviszonyokkal kapcsolatban megállapítható, hogy Pesten a talajvíz kelet felől áramlik a Duna felé. A pesti oldalon egy 12-15 m vastag pleisztocán korú homokos kavics rétegben tározódik a talajvíz. A budai oldalon a keskeny Duna-parti sáv kivételével víztároló téregek nincsenek, így ott lényegében kisebb a talajvíz utánpótlása. A pleisztocén korú homokos kavicsréteg kb. 1 millió évvel ezelőtt az Ős-Duna hordalékából keletkezett és rakódott rá a korábbi agyagrétegekre. A Nyugati tértől észak felé az észak-déli vonal kéreg alatti szakasza ebben a vizes talajrétegben épült.
A Budapesten talált kőzeteknek és talajoknak igen változóak a szilárdsági tulajdonságaik. Nagy szilárdságot mutatnak a parokként megjelenő homokkövek, mészkövek, amelyek sokszor csak robbantással fejthetők. Valamivel kisebb a mszmárga és agyagmárga típusú kőzetek keménysége. Kevésbé szilárd az agyag és az iszapos agyag. Összehasonlításul az agyag szilárdsága száraz állapotban minőségtől is függően a tégla és vályog törőszilárdsága között van. A szemcsés (homok, homokos kavics stb.) kőzetrétegekben azonban mélyvezetés esetén nyomás alatti víz jelenlétével is számolni kellett. Különösen veszélyesek az egyforma nagyságú, vízzel telített finom homoktalajok.
Nyomás alatti víz esetében a talajok folyadékszerűen (folyós homok) hatolnak be az épülő alagútba, ami az építkezés szempontjából nagy veszélyt jelent.
A 3-as metróvonal hossz-szelvénye
Utasperon
Magasságok: Af (m)
Az állomás neve
Szélesség (m)
Mélysgég a felszín alatt (m)
Vágánytengelytávolság (m)
Kijáratok száma
Mozgólépcsők száma
Felszín
Állomásperon
Kőbánya-Kispest**
6,9-12,6
-
9,9-15,6
1
1
122,04
123,14
Határ út
4,5-9,2
4,86
12,3-17,1
1
-
117,00
112,32
Pöttyös utca
4,70
5,60
3,40
1
-
116,90
111,30
Ecseri út
5,05
4,40
3,40
1-1
-
117,00
112,60
Népliget
5,05
7,61
3,40
1
-
116,40
108,79
Nagyvárad tér
8-12
7,06
10,9-14,9
1
-
113,80
106,74
Klinikák*
4,05
20,07
20,70
1
3
105,10
85,03
Ferenc körút
5,60
26,97
25,20
1
4
104,55
77,58
Kálvin tér
4,90
28,24
25,80
1
4
105,00
76,76
Ferenciek tere
5,75
27,70
26,60
1
3
106,10
78,40
Deák Ferenc tér
6,65
23,89
26,60
2
7
106,75
82,86
Arany János utca*
4,55
24,02
20,70
1
3
105,70
81,68
Nyugati pályaudvar
4,70
25,76
24,00
2
7
106,80
81,04
Lehel tér
9,50
9,3
12,40
2
-
107,00
97,70
Dózsa György út
4,04
8,53
4,30
1
-
106,20
97,67
Árpád híd
5,80
4,82
3,40
1-1
6
107,10
102,28
Forgách utca
4,00
4,71
4,40
2-2
2
106,20
101,49
Gyöngyösi utca
3,92
4,51
4,40
2-2
2
106,00
101,60
Újpest-Városkapu*
3,95
3,61
3,40
2-2
-
109,50
105,89
Újpest-Központ
4,55
8,27
4,40
1
3
109,80
101,53
Megjegyzés:
* Közvetlenül a felszínhez csatlakozó állomások
** Felüljáróhoz csatlakozó állomás
A jelzés nélküli állomások gyalogos aluljárókhoz csatlakoznak (16 db)
Szöveg: Bata István; Képek: OrbánPéter, Kovács Ádám; Térkép, ábra: Kovács Ádám